�nt�ia epistol� a lui Pavel c�tre Corinteni
Capitolul 1
1. Pavel, chemat s� fie apostol al lui Isus Hristos, prin voia lui Dumnezeu, �i fratele Sosten,
2. c�tre Biserica lui Dumnezeu care este �n Corint, c�tre cei ce au fost sfin�i�i �n Hristos Isus, chema�i s� fie sfin�i, �i c�tre to�i cei ce cheam� �n vreun loc Numele lui Isus Hristos, Domnul lor �i al nostru:
3. Har �i pace de la Dumnezeu, Tat�l nostru, �i de la Domnul Isus Hristos!
4. Mul�umesc Dumnezeului meu totdeauna, cu privire la voi, pentru harul lui Dumnezeu care v-a fost dat �n Isus Hristos.
5. C�ci �n El a�i fost �mbog��i�i �n toate privin�ele, cu orice vorbire �i cu orice cuno�tin��.
6. �n felul acesta, m�rturia despre Hristos a fost bine �nt�rit� �n mijlocul vostru;
7. a�a c� nu duce�i lips� de niciun fel de dar, �n a�teptarea ar�t�rii Domnului nostru Isus Hristos.
8. El v� va �nt�ri p�n� la sf�r�it, �n a�a fel ca s� fi�i f�r� vin� �n ziua venirii Domnului nostru Isus Hristos.
9. Credincios este Dumnezeu, care v-a chemat la p�rt�ia cu Fiul S�u Isus Hristos, Domnul nostru.
10. V� �ndemn, fra�ilor, pentru Numele Domnului nostru Isus Hristos, s� ave�i to�i acela�i fel de vorbire, s� n-ave�i dezbin�ri �ntre voi, ci s� fi�i uni�i, �n chip des�v�r�it, �ntr-un g�nd �i o sim�ire.
11. C�ci, fra�ilor, am aflat despre voi de la ai Cloei, c� �ntre voi sunt certuri.
12. Vreau s� spun c� fiecare din voi zice: "Eu sunt al lui Pavel!" - "�i eu, al lui Apolo!" - "�i eu, al lui Chifa!" - "�i eu, al lui Hristos!" -
13. Hristos a fost �mp�r�it? Pavel a fost r�stignit pentru voi? Sau �n numele lui Pavel a�i fost voi boteza�i?
14. Mul�umesc lui Dumnezeu c� n-am botezat pe niciunul din voi, afar� de Crisp �i Gaiu,
15. pentru ca nimeni s� nu poat� spune c� a�i fost boteza�i �n numele meu.
16. Da, am mai botezat �i casa lui Stefana; �ncolo, nu �tiu s� mai fi botezat pe altcineva.
17. De fapt, Hristos m-a trimis nu s� botez, ci s� propov�duiesc Evanghelia: nu cu �n�elepciunea vorbirii, ca nu cumva crucea lui Hristos s� fie f�cut� zadarnic�.
18. Fiindc� propov�duirea crucii este o nebunie pentru cei ce sunt pe calea pierz�rii; dar pentru noi, care suntem pe calea m�ntuirii, este puterea lui Dumnezeu.
19. C�ci este scris: "Voi pr�p�di �n�elepciunea celor �n�elep�i �i voi nimici priceperea celor pricepu�i."
20. Unde este �n�eleptul? Unde este c�rturarul? Unde este vorb�re�ul veacului acestuia? N-a prostit Dumnezeu �n�elepciunea lumii acesteia?
21. C�ci �ntruc�t lumea, cu �n�elepciunea ei, n-a cunoscut pe Dumnezeu �n �n�elepciunea lui Dumnezeu, Dumnezeu a g�sit cu cale s� m�ntuiasc� pe credincio�i prin nebunia propov�duirii crucii.
22. Iudeii, �ntr-adev�r, cer minuni, �i grecii caut� �n�elepciune;
23. dar noi propov�duim pe Hristos cel r�stignit, care pentru iudei este o pricin� de poticnire, �i pentru Neamuri, o nebunie;
24. dar pentru cei chema�i, fie iudei, fie greci, este puterea �i �n�elepciunea lui Dumnezeu.
25. C�ci nebunia lui Dumnezeu este mai �n�eleapt� dec�t oamenii; �i sl�biciunea lui Dumnezeu este mai tare dec�t oamenii.
26. De pild�, fra�ilor, uita�i-v� la voi care a�i fost chema�i: printre voi nu sunt mul�i �n�elep�i �n felul lumii, nici mul�i puternici, nici mul�i de neam ales.
27. Dar Dumnezeu a ales lucrurile nebune ale lumii, ca s� fac� de ru�ine pe cele �n�elepte. Dumnezeu a ales lucrurile slabe ale lumii, ca s� fac� de ru�ine pe cele tari.
28. �i Dumnezeu a ales lucrurile josnice ale lumii �i lucrurile dispre�uite, ba �nc� lucrurile care nu sunt, ca s� nimiceasc� pe cele ce sunt;
29. pentru ca nimeni s� nu se laude �naintea lui Dumnezeu.
30. �i voi, prin El, sunte�i �n Hristos Isus. El a fost f�cut de Dumnezeu pentru noi �n�elepciune, neprih�nire, sfin�ire �i r�scump�rare,
31. pentru ca, dup� cum este scris: "Cine se laud� s� se laude �n Domnul."
Capitolul 2
1. C�t despre mine, fra�ilor, c�nd am venit la voi, n-am venit s� v� vestesc taina lui Dumnezeu cu o vorbire sau �n�elepciune str�lucit�.
2. C�ci n-am avut de g�nd s� �tiu �ntre voi altceva dec�t pe Isus Hristos, �i pe El r�stignit.
3. Eu �nsumi, c�nd am venit �n mijlocul vostru, am fost slab, fricos �i plin de cutremur.
4. �i �nv���tura �i propov�duirea mea nu st�teau �n vorbirile �nduplec�toare ale �n�elepciunii, ci �ntr-o dovad� dat� de Duhul �i de putere,
5. pentru ca credin�a voastr� s� fie �ntemeiat� nu pe �n�elepciunea oamenilor, ci pe puterea lui Dumnezeu.
6. Totu�i ceea ce propov�duim noi printre cei des�v�r�i�i este o �n�elepciune; dar nu a veacului acestuia, nici a frunta�ilor veacului acestuia, care vor fi nimici�i.
7. Noi propov�duim �n�elepciunea lui Dumnezeu, cea tainic� �i �inut� ascuns�, pe care o r�nduise Dumnezeu, spre slava noastr�, mai �nainte de veci,
8. �i pe care n-a cunoscut-o niciunul din frunta�ii veacului acestuia; c�ci, dac� ar fi cunoscut-o, n-ar fi r�stignit pe Domnul slavei.
9. Dar, dup� cum este scris: "Lucruri pe care ochiul nu le-a v�zut, urechea nu le-a auzit, �i la inima omului nu s-au suit, a�a sunt lucrurile pe care le-a preg�tit Dumnezeu pentru cei ce-L iubesc."
10. Nou� �ns� Dumnezeu ni le-a descoperit prin Duhul S�u. C�ci Duhul cerceteaz� totul, chiar �i lucrurile ad�nci ale lui Dumnezeu.
11. �n adev�r, cine dintre oameni cunoa�te lucrurile omului, afar� de duhul omului care este �n el? Tot a�a, nimeni nu cunoa�te lucrurile lui Dumnezeu, afar� de Duhul lui Dumnezeu.
12. �i noi n-am primit duhul lumii, ci Duhul care vine de la Dumnezeu, ca s� putem cunoa�te lucrurile pe care ni le-a dat Dumnezeu prin harul S�u.
13. �i vorbim despre ele nu cu vorbiri �nv��ate de la �n�elepciunea omeneasc�, ci cu vorbiri �nv��ate de la Duhul Sf�nt, �ntrebuin��nd o vorbire duhovniceasc� pentru lucrurile duhovnice�ti.
14. Dar omul firesc nu prime�te lucrurile Duhului lui Dumnezeu, c�ci pentru el sunt o nebunie; �i nici nu le poate �n�elege, pentru c� trebuie judecate duhovnice�te.
15. Omul duhovnicesc, dimpotriv�, poate s� judece totul, �i el �nsu�i nu poate fi judecat de nimeni.
16. C�ci "cine a cunoscut g�ndul Domnului, ca s�-I poat� da �nv���tur�?" Noi �ns� avem g�ndul lui Hristos.
Capitolul 3
1. C�t despre mine, fra�ilor, nu v-am putut vorbi ca unor oameni duhovnice�ti, ci a trebuit s� v� vorbesc ca unor oameni lume�ti, ca unor prunci �n Hristos.
2. V-am hr�nit cu lapte, nu cu bucate tari, c�ci nu le putea�i suferi; �i nici acum chiar nu le pute�i suferi,
3. pentru c� tot lume�ti sunte�i. �n adev�r, c�nd �ntre voi sunt zavistii, certuri �i dezbin�ri, nu sunte�i voi lume�ti �i nu tr�i�i voi �n felul celorlal�i oameni?
4. C�nd unul zice: "Eu sunt al lui Pavel!", �i altul: "Eu sunt al lui Apolo": nu sunte�i voi oameni de lume?
5. Cine este Pavel? �i cine este Apolo? Ni�te slujitori ai lui Dumnezeu, prin care a�i crezut; �i fiecare dup� puterea dat� lui de Domnul.
6. Eu am s�dit, Apolo a udat, dar Dumnezeu a f�cut s� creasc�:
7. a�a c� nici cel ce s�de�te, nici cel ce ud� nu sunt nimic; ci Dumnezeu, care face s� creasc�.
8. Cel ce s�de�te �i cel ce ud� sunt totuna; �i fiecare �i va lua r�splata dup� osteneala lui.
9. C�ci noi suntem �mpreun�-lucr�tori cu Dumnezeu. Voi sunte�i ogorul lui Dumnezeu, cl�direa lui Dumnezeu.
10. Dup� harul lui Dumnezeu care mi-a fost dat, eu, ca un me�ter-zidar �n�elept, am pus temelia, �i un altul cl�de�te deasupra. Dar fiecare s� ia bine seama cum cl�de�te deasupra.
11. C�ci nimeni nu poate pune o alt� temelie dec�t cea care a fost pus� �i care este Isus Hristos.
12. Iar dac� cl�de�te cineva pe aceast� temelie aur, argint, pietre scumpe, lemn, f�n, trestie,
13. lucrarea fiec�ruia va fi dat� pe fa��: ziua Domnului o va face cunoscut, c�ci se va descoperi �n foc. �i focul va dovedi cum este lucrarea fiec�ruia.
14. Dac� lucrarea zidit� de cineva pe temelia aceea r�m�ne �n picioare, el va primi o r�splat�.
15. Dac� lucrarea lui va fi ars�, �i va pierde r�splata. C�t despre el, va fi m�ntuit, dar ca prin foc.
16. Nu �ti�i c� voi sunte�i templul lui Dumnezeu �i c� Duhul lui Dumnezeu locuie�te �n voi?
17. Dac� nimice�te cineva templul lui Dumnezeu, pe acela �l va nimici Dumnezeu; c�ci templul lui Dumnezeu este sf�nt, �i a�a sunte�i voi.
18. Nimeni s� nu se �n�ele: dac� cineva dintre voi se crede �n�elept �n felul veacului acestuia, s� se fac� nebun, ca s� ajung� �n�elept.
19. C�ci �n�elepciunea lumii acesteia este o nebunie �naintea lui Dumnezeu. De aceea este scris: "El prinde pe cei �n�elep�i �n viclenia lor."
20. �i iar�i: "Domnul cunoa�te g�ndurile celor �n�elep�i. �tie c� sunt de�arte."
21. Nimeni s� nu se f�leasc�, dar, cu oameni, c�ci toate lucrurile sunt ale voastre:
22. fie Pavel, fie Apolo, fie Chifa, fie lumea, fie via�a, fie moartea, fie lucrurile de acum, fie cele viitoare; toate sunt ale voastre,
23. �i voi sunte�i ai lui Hristos, iar Hristos este al lui Dumnezeu.
Capitolul 4
1. Iat� cum trebuie s� fim privi�i noi: ca ni�te slujitori ai lui Hristos �i ca ni�te ispravnici ai tainelor lui Dumnezeu.
2. �ncolo, ce se cere de la ispravnici este ca fiecare s� fie g�sit credincios �n lucrul �ncredin�at lui.
3. C�t despre mine, prea pu�in �mi pas� dac� sunt judecat de voi sau de un scaun omenesc de judecat�. Ba �nc�, nici eu �nsumi nu m� mai judec pe mine.
4. C�ci n-am nimic �mpotriva mea; totu�i nu pentru aceasta sunt socotit neprih�nit: Cel ce m� judec� este Domnul.
5. De aceea s� nu judeca�i nimic �nainte de vreme, p�n� va veni Domnul, care va scoate la lumin� lucrurile ascunse �n �ntuneric �i va descoperi g�ndurile inimilor. Atunci, fiecare �i va c�p�ta lauda de la Dumnezeu.
6. Fra�ilor, pentru voi am spus aceste lucruri, �n icoan� de vorbire, cu privire la mine �i la Apolo, ca prin noi �n�ine s� �nv��a�i s� nu trece�i peste "ce este scris": �i niciunul din voi s� nu se f�leasc� deloc cu unul �mpotriva celuilalt.
7. C�ci cine te face deosebit? Ce lucru ai pe care s� nu-l fi primit? �i dac� l-ai primit, de ce te lauzi ca �i cum nu l-ai fi primit?
8. O, iat�-v� s�tui! Iat�-v� ajun�i boga�i! Iat�-v� �mp�r��ind f�r� noi! �i m�car de a�i �mp�r��i cu adev�rat, ca s� putem �mp�r��i �i noi �mpreun� cu voi!
9. C�ci parc� Dumnezeu a f�cut din noi, apostolii, oamenii cei mai de pe urm�, ni�te os�ndi�i la moarte; fiindc� am ajuns o priveli�te pentru lume, �ngeri �i oameni.
10. Noi suntem nebuni pentru Hristos; voi, �n�elep�i �n Hristos! Noi, slabi; voi, tari! Voi, pu�i �n cinste; noi, dispre�ui�i!
11. P�n� �n clipa aceasta suferim de foame �i de sete, suntem goi, chinui�i, umbl�m din loc �n loc,
12. ne ostenim �i lucr�m cu m�inile noastre; c�nd suntem oc�r��i, binecuv�nt�m; c�nd suntem prigoni�i, r�bd�m;
13. c�nd suntem vorbi�i de r�u, ne rug�m. P�n� �n ziua de azi, am ajuns ca gunoiul lumii acesteia, ca lep�d�tura tuturor.
14. Nu v� scriu aceste lucruri ca s� v� fac ru�ine; ci ca s� v� sf�tuiesc ca pe ni�te copii preaiubi�i ai mei.
15. C�ci, chiar dac� a�i avea zece mii de �nv���tori �n Hristos, totu�i n-ave�i mai mul�i p�rin�i; pentru c� eu v-am n�scut �n Hristos Isus, prin Evanghelie.
16. De aceea v� rog s� c�lca�i pe urmele mele.
17. Pentru aceasta v-am trimis pe Timotei, care este copilul meu preaiubit �i credincios �n Domnul. El v� va aduce aminte de felul meu de purtare �n Hristos �i de felul cum �nv�� eu pe oameni pretutindeni �n toate bisericile.
18. Unii s-au �ng�mfat �i �i-au �nchipuit c� n-am s� mai vin la voi.
19. Dar dac� va voi Domnul, voi veni �n cur�nd la voi, �i atunci voi vedea nu vorbele, ci puterea celor ce s-au �ng�mfat.
20. C�ci �mp�r��ia lui Dumnezeu nu st� �n vorbe, ci �n putere.
21. Ce voi�i? S� vin la voi cu nuiaua sau cu dragoste �i cu duhul bl�nde�ii?
Capitolul 5
1. Din toate p�r�ile se spune c� �ntre voi este curvie; �i �nc� o curvie de aceea care nici chiar la p�g�ni nu se pomene�te; p�n� acolo c� unul din voi tr�ie�te cu nevasta tat�lui s�u.
2. �i voi v-a�i f�lit! �i nu v-a�i m�hnit mai degrab�, pentru ca cel ce a s�v�r�it fapta aceasta s� fi fost dat afar� din mijlocul vostru!
3. C�t despre mine, m�car c� n-am fost la voi cu trupul, dar fiind de fa�� cu duhul, am �i judecat, ca �i c�nd a� fi fost de fa��, pe cel ce a f�cut o astfel de fapt�.
4. �n Numele Domnului Isus, voi �i duhul meu, fiind aduna�i laolalt�, prin puterea Domnului nostru Isus,
5. am hot�r�t ca un astfel de om s� fie dat pe m�na Satanei, pentru nimicirea c�rnii, ca duhul lui s� fie m�ntuit �n ziua Domnului Isus.
6. Nu v� l�uda�i bine. Nu �ti�i c� pu�in aluat dospe�te toat� pl�m�deala?
7. M�tura�i aluatul cel vechi, ca s� fi�i o pl�m�deal� nou�, cum �i sunte�i, f�r� aluat; c�ci Hristos, Pa�tile nostru, a fost jertfit.
8. S� pr�znuim, dar, praznicul nu cu un aluat vechi, nici cu un aluat de r�utate �i viclenie, ci cu azimele cur��iei �i adev�rului.
9. V-am scris �n epistola mea s� n-ave�i nicio leg�tur� cu curvarii.
10. �ns� n-am �n�eles cu curvarii lumii acesteia, sau cu cei lacomi de bani, sau cu cei hr�p�re�i, sau cu cei ce se �nchin� la idoli, fiindc� atunci ar trebui s� ie�i�i din lume.
11. Ci v-am scris s� n-ave�i niciun fel de leg�turi cu vreunul care, m�car c� �i zice "frate", totu�i este curvar, sau lacom de bani, sau �nchin�tor la idoli, sau def�im�tor, sau be�iv, sau hr�p�re�; cu un astfel de om nu trebuie nici s� m�nca�i.
12. �n adev�r, ce am eu s� judec pe cei de afar�? Nu este datoria voastr� s� judeca�i pe cei din�untru?
13. C�t despre cei de afar�, �i judec� Dumnezeu. Da�i afar�, dar, din mijlocul vostru pe r�ul acela.
Capitolul 6
1. Cum! C�nd vreunul din voi are vreo ne�n�elegere cu altul, �ndr�zne�te el s� se judece cu el la cei nelegiui�i, �i nu la sfin�i?
2. Nu �ti�i c� sfin�ii vor judeca lumea? �i dac� lumea va fi judecat� de voi, sunte�i voi nevrednici s� judeca�i lucruri de foarte mic� �nsemn�tate?
3. Nu �ti�i c� noi vom judeca pe �ngeri? Cu c�t mai mult lucrurile vie�ii acesteia?
4. Deci c�nd ave�i ne�n�elegeri pentru lucrurile vie�ii acesteia, voi pune�i judec�tori pe aceia pe care biserica nu-i bag� �n seam�?
5. Spre ru�inea voastr� zic lucrul acesta. Astfel, nu este �ntre voi nici m�car un singur om �n�elept, care s� fie �n stare s� judece �ntre frate �i frate?
6. Dar un frate se duce la judecat� cu alt frate, �i �nc� �naintea necredincio�ilor!
7. Chiar faptul c� ave�i judec��i �ntre voi este un cusur pe care-l ave�i. Pentru ce nu suferi�i mai bine s� fi�i nedrept��i�i? De ce nu r�bda�i mai bine paguba?
8. Dar voi singuri sunte�i aceia care nedrept��i�i �i p�gubi�i �i �nc� pe fra�i!
9. Nu �ti�i c� cei nedrep�i nu vor mo�teni �mp�r��ia lui Dumnezeu? Nu v� �n�ela�i �n privin�a aceasta: nici curvarii, nici �nchin�torii la idoli, nici preacurvarii, nici malahii, nici sodomi�ii,
10. nici ho�ii, nici cei lacomi, nici be�ivii, nici def�im�torii, nici hr�p�re�ii nu vor mo�teni �mp�r��ia lui Dumnezeu.
11. �i a�a era�i unii din voi! Dar a�i fost sp�la�i, a�i fost sfin�i�i, a�i fost socoti�i neprih�ni�i, �n Numele Domnului Isus Hristos �i prin Duhul Dumnezeului nostru.
12. Toate lucrurile �mi sunt �ng�duite, dar nu toate sunt de folos; toate lucrurile �mi sunt �ng�duite, dar nimic nu trebuie s� pun� st�p�nire pe mine.
13. M�nc�rile sunt pentru p�ntece, �i p�ntecele este pentru m�nc�ri. �i Dumnezeu va nimici �i pe unul �i pe celelalte. Dar trupul nu este pentru curvie; el este pentru Domnul, �i Domnul este pentru trup.
14. �i Dumnezeu, care a �nviat pe Domnul, ne va �nvia �i pe noi cu puterea Sa.
15. Nu �ti�i c� trupurile voastre sunt m�dulare ale lui Hristos? Voi lua eu m�dularele lui Hristos, �i voi face din ele m�dulare ale unei curve? Nicidecum!
16. Nu �ti�i c� cine se lipe�te de o curv� este un singur trup cu ea? C�ci este zis: "Cei doi se vor face un singur trup".
17. Dar cine se lipe�te de Domnul este un singur duh cu El.
18. Fugi�i de curvie! Orice alt p�cat, pe care-l face omul, este un p�cat s�v�r�it afar� din trup; dar cine curve�te p�c�tuie�te �mpotriva trupului s�u.
19. Nu �ti�i c� trupul vostru este Templul Duhului Sf�nt care locuie�te �n voi �i pe care L-a�i primit de la Dumnezeu? �i c� voi nu sunte�i ai vo�tri?
20. C�ci a�i fost cump�ra�i cu un pre�. Prosl�vi�i, dar, pe Dumnezeu �n trupul �i �n duhul vostru, care sunt ale lui Dumnezeu.
Capitolul 7
1. Cu privire la lucrurile despre care mi-a�i scris, eu cred c� este bine ca omul s� nu se ating� de femeie.
2. Totu�i, din pricina curviei, fiecare b�rbat s�-�i aib� nevasta lui �i fiecare femeie s�-�i aib� b�rbatul ei.
3. B�rbatul s�-�i �mplineasc� fa�� de nevast� datoria de so�; �i tot a�a s� fac� �i nevasta fa�� de b�rbat.
4. Nevasta nu este st�p�n� pe trupul ei, ci b�rbatul. Tot astfel, nici b�rbatul nu este st�p�n peste trupul lui, ci nevasta.
5. S� nu v� lipsi�i unul pe altul de datoria de so�i, dec�t doar prin bun� �nvoial�, pentru un timp, ca s� v� �ndeletnici�i cu postul �i cu rug�ciunea; apoi s� v� �mpreuna�i iar�i, ca s� nu v� ispiteasc� Satana, din pricina nest�p�nirii voastre.
6. Lucrul acesta �l spun ca o �ng�duin��; nu fac din el o porunc�.
7. Eu a� vrea ca to�i oamenii s� fie ca mine; dar fiecare are de la Dumnezeu darul lui: unul �ntr-un fel, altul �ntr-altul.
8. Celor ne�nsura�i �i v�duvelor le spun c� este bine pentru ei s� r�m�n� ca mine.
9. Dar, dac� nu se pot �nfr�na, s� se c�s�toreasc�; pentru c� este mai bine s� se c�s�toreasc� dec�t s� ard�.
10. Celor c�s�tori�i le poruncesc nu eu, ci Domnul, ca nevasta s� nu se despart� de b�rbat.
11. (Dac� este desp�r�it�, s� r�m�n� nem�ritat� sau s� se �mpace cu b�rbatul ei.) �i nici b�rbatul s� nu-�i lase nevasta.
12. Celorlal�i le zic eu, nu Domnul: dac� un frate are o nevast� necredincioas�, �i ea voie�te s� tr�iasc� �nainte cu el, s� nu se despart� de ea.
13. �i dac� o femeie are un b�rbat necredincios, �i el voie�te s� tr�iasc� �nainte cu ea, s� nu se despart� de b�rbatul ei.
14. C�ci b�rbatul necredincios este sfin�it prin nevasta credincioas�, �i nevasta necredincioas� este sfin�it� prin fratele; altminteri, copiii vo�tri ar fi necura�i, pe c�nd acum sunt sfin�i.
15. Dac� cel necredincios vrea s� se despart�, s� se despart�; �n �mprejurarea aceasta, fratele sau sora nu sunt lega�i: Dumnezeu ne-a chemat s� tr�im �n pace.
16. C�ci ce �tii tu, nevast�, dac� ��i vei m�ntui b�rbatul? Sau ce �tii tu, b�rbate, dac� ��i vei m�ntui nevasta?
17. �ncolo, fiecare s� r�m�n� �n starea �n care l-a a�ezat Domnul �i �n care l-a chemat Dumnezeu. Aceasta este r�nduiala pe care am a�ezat-o �n toate bisericile.
18. Dac� cineva a fost chemat pe c�nd era t�iat �mprejur, s� r�m�n� t�iat �mprejur. Dac� cineva a fost chemat pe c�nd era net�iat �mprejur, s� nu se taie �mprejur.
19. T�ierea �mprejur nu este nimic, �i net�ierea �mprejur nu este nimic, ci p�zirea poruncilor lui Dumnezeu.
20. Fiecare s� r�m�n� �n chemarea pe care o avea c�nd a fost chemat.
21. Ai fost chemat c�nd erai rob? S� nu te nelini�te�ti de lucrul acesta; dar, dac� po�i s� ajungi slobod, folose�te-te.
22. C�ci robul chemat �n Domnul este un slobozit al Domnului. Tot a�a, cel slobod care a fost chemat este un rob al lui Hristos.
23. Voi a�i fost cump�ra�i cu un pre�. Nu v� face�i, dar, robi oamenilor.
24. Fiecare, fra�ilor, s� r�m�n� cu Dumnezeu �n starea �n care era c�nd a fost chemat.
25. C�t despre fecioare, n-am o porunc� din partea Domnului. Le dau �ns� un sfat, ca unul care am c�p�tat de la Domnul harul s� fiu vrednic de crezare.
26. Iat�, dar, ce cred eu c� este bine, av�nd �n vedere str�mtorarea de acum: este bine pentru fiecare s� r�m�n� a�a cum este.
27. E�ti legat de o nevast�? Nu c�uta s� fii dezlegat. Nu e�ti legat de o nevast�? Nu c�uta nevast�.
28. �ns�, dac� te �nsori, nu p�c�tuie�ti. Dac� fecioara se m�rit�, nu p�c�tuie�te. Dar fiin�ele acestea vor avea necazuri p�m�nte�ti, �i eu a� vrea s� vi le cru�.
29. Iat� ce vreau s� spun, fra�ilor: de acum vremea s-a scurtat. Spun lucrul acesta pentru ca cei ce au neveste s� fie ca �i cum n-ar avea;
30. cei ce pl�ng, ca �i cum n-ar pl�nge; cei ce se bucur�, ca �i cum nu s-ar bucura; cei ce cump�r�, ca �i cum n-ar st�p�ni;
31. cei ce se folosesc de lumea aceasta, ca �i cum nu s-ar folosi de ea; c�ci chipul lumii acesteia trece.
32. Dar eu a� vrea ca voi s� fi�i f�r� griji. Cine nu este �nsurat se �ngrije�te de lucrurile Domnului, cum ar putea s� plac� Domnului.
33. Dar cine este �nsurat se �ngrije�te de lucrurile lumii, cum s� plac� nevestei.
34. Tot a�a, �ntre femeia m�ritat� �i fecioar� este o deosebire: cea nem�ritat� se �ngrije�te de lucrurile Domnului, ca s� fie sf�nt�, �i cu trupul, �i cu duhul; iar cea m�ritat� se �ngrije�te de lucrurile lumii, cum s� plac� b�rbatului ei.
35. V� spun lucrul acesta pentru binele vostru, nu ca s� v� prind �ntr-un la�, ci pentru ceea ce este frumos �i ca s� pute�i sluji Domnului f�r� piedici.
36. Dac� crede cineva c� este ru�inos pentru fata lui s� treac� de floarea v�rstei, �i nevoia cere a�a, s� fac� ce vrea: nu p�c�tuie�te; s� se m�rite.
37. Dar cine a luat o hot�r�re tare �i nu este nevoit, ci este slobod s� lucreze cum vrea, �i a hot�r�t �n inima lui s�-�i p�streze pe fiica sa fecioar�, face bine.
38. Astfel, cine �i m�rit� fata, bine face, �i cine n-o m�rit�, mai bine face.
39. O femeie m�ritat� este legat� de lege c�t� vreme �i tr�ie�te b�rbatul; dar, dac�-i moare b�rbatul, este slobod� s� se m�rite cu cine vrea; numai �n Domnul.
40. Dar, dup� p�rerea mea, va fi mai fericit� dac� r�m�ne a�a cum este. �i cred c� �i eu am Duhul lui Dumnezeu.
Capitolul 8
1. �n ce prive�te lucrurile jertfite idolilor, �tim c� to�i avem cuno�tin��. Dar cuno�tin�a �ng�mf� pe c�nd dragostea zide�te.
2. Dac� crede cineva c� �tie ceva, �nc� n-a cunoscut cum trebuie s� cunoasc�.
3. Dar dac� iube�te cineva pe Dumnezeu, este cunoscut de Dumnezeu.
4. Deci, c�t despre m�ncarea lucrurilor jertfite idolilor, �tim c� �n lume un idol este totuna cu nimic �i c� nu este dec�t un singur Dumnezeu.
5. C�ci chiar dac� ar fi a�a numi�i "dumnezei" fie �n cer, fie pe p�m�nt (cum �i sunt �n adev�r mul�i "dumnezei" �i mul�i "domni"),
6. totu�i pentru noi nu este dec�t un singur Dumnezeu: Tat�l, de la care vin toate lucrurile �i pentru care tr�im �i noi, �i un singur Domn: Isus Hristos, prin care sunt toate lucrurile, �i prin El �i noi.
7. Dar nu to�i au cuno�tin�a aceasta. Ci unii, fiind obi�nui�i p�n� acum cu idolul, m�n�nc� un lucru ca fiind jertfit unui idol; �i cugetul lor, care este slab, este �ntinat.
8. Dar nu carnea ne face pe noi pl�cu�i lui Dumnezeu: nu c�tig�m nimic dac� m�nc�m din ea �i nu pierdem nimic dac� nu m�nc�m.
9. Lua�i seama �ns� ca nu cumva aceast� slobozenie a voastr� s� ajung� o piatr� de poticnire pentru cei slabi.
10. C�ci dac� te vede cineva pe tine, care ai cuno�tin��, c� �ezi la mas� �ntr-un templu de idoli, cugetul lui, care este slab, nu-l va �mpinge pe el s� m�n�nce din lucrurile jertfite idolilor?
11. �i astfel, el, care este slab, va pieri din pricina acestei cuno�tin�e a ta: el, fratele pentru care a murit Hristos!
12. Dac� p�c�tui�i astfel �mpotriva fra�ilor �i le r�ni�i cugetul lor slab, p�c�tui�i �mpotriva lui Hristos.
13. De aceea, dac� o m�ncare face pe fratele meu s� p�c�tuiasc�, nu voi m�nca niciodat� carne, ca s� nu fac pe fratele meu s� p�c�tuiasc�.
Capitolul 9
1. Nu sunt eu slobod? Nu sunt eu apostol? N-am v�zut eu pe Isus, Domnul nostru? Nu sunte�i voi lucrul meu �n Domnul?
2. Dac� nu sunt apostol pentru al�ii, sunt m�car pentru voi; c�ci voi sunte�i pecetea apostoliei mele �n Domnul.
3. Iat� r�spunsul meu de ap�rare �mpotriva celor ce m� cerceteaz�.
4. N-avem dreptul s� m�nc�m �i s� bem?
5. N-avem dreptul s� ducem cu noi o sor�, care s� fie nevasta noastr�, cum fac ceilal�i apostoli �i fra�ii Domnului �i Chifa?
6. Ori numai eu �i Barnaba n-avem dreptul s� nu lucr�m?
7. Cine merge la r�zboi pe cheltuiala sa? Cine s�de�te o vie, �i nu m�n�nc� din rodul ei? Cine pa�te o turm�, �i nu m�n�nc� din laptele turmei?
8. Lucrurile acestea le spun dup� felul oamenilor? Nu le spune �i Legea?
9. �n adev�r, �n Legea lui Moise este scris: "S� nu legi gura boului care treier� gr�ul!" Pe boi �i are �n vedere Dumnezeu aici?
10. Sau vorbe�te El �nadins pentru noi? Da, pentru noi a fost scris astfel; c�ci cine ar� trebuie s� are cu n�dejde, �i cine treier� gr�ul trebuie s�-l treiere cu n�dejdea c� va avea parte de el.
11. Dac� am sem�nat printre voi bunurile duhovnice�ti, mare lucru este dac� vom secera bunurile voastre vremelnice?
12. Dac� se bucur� al�ii de acest drept asupra voastr�, nu ni se cade cu mult mai mult nou�? Dar noi nu ne-am folosit de dreptul acesta; ci r�bd�m totul, ca s� nu punem vreo piedic� Evangheliei lui Hristos.
13. Nu �ti�i c� cei ce �ndeplinesc slujbele sfinte sunt hr�ni�i din lucrurile de la Templu �i c� cei ce slujesc altarului au parte de la altar?
14. Tot a�a, Domnul a r�nduit ca cei ce propov�duiesc Evanghelia s� tr�iasc� din Evanghelie.
15. Dar eu nu m-am folosit de niciunul din aceste drepturi. �i nu v� scriu aceste lucruri ca s� cer s� se fac� a�a cu mine; c�ci a� vrea mai bine s� mor dec�t s�-mi ia cineva pricina mea de laud�.
16. Dac� vestesc Evanghelia, nu este pentru mine o pricin� de laud�, c�ci trebuie s-o vestesc; �i vai de mine, dac� nu vestesc Evanghelia!
17. Dac� fac lucrul acesta de bun�voie, am o r�splat�. Chiar dac�-l fac de sil�, este o ispr�vnicie care mi-a fost �ncredin�at�.
18. Care este atunci r�splata mea? Este s� vestesc f�r� plat� Evanghelia pe care o vestesc, �i s� nu m� folosesc de dreptul meu �n Evanghelie.
19. C�ci, m�car c� sunt slobod fa�� de to�i, m-am f�cut robul tuturor, ca s� c�tig pe cei mai mul�i.
20. Cu iudeii m-am f�cut ca un iudeu, ca s� c�tig pe iudei; cu cei ce sunt sub Lege m-am f�cut ca �i c�nd a� fi fost sub Lege (m�car c� nu sunt sub Lege), ca s� c�tig pe cei ce sunt sub Lege;
21. cu cei ce sunt f�r� Lege m-am f�cut ca �i cum a� fi fost f�r� Lege (m�car c� nu sunt f�r� o Lege a lui Dumnezeu, ci sunt sub Legea lui Hristos), ca s� c�tig pe cei f�r� lege.
22. Am fost slab cu cei slabi, ca s� c�tig pe cei slabi. M-am f�cut tuturor totul, ca, oricum, s� m�ntuiesc pe unii din ei.
23. Fac totul pentru Evanghelie, ca s� am �i eu parte de ea.
24. Nu �ti�i c� cei ce alearg� �n locul de alergare, to�i alearg�, dar numai unul cap�t� premiul? Alerga�i, dar, �n a�a fel, ca s� c�p�ta�i premiul!
25. To�i cei ce se lupt� la jocurile de ob�te se supun la tot felul de �nfr�n�ri. �i ei fac lucrul acesta ca s� capete o cunun� care se poate ve�teji: noi s� facem lucrul acesta pentru o cunun� care nu se poate ve�teji.
26. Eu deci alerg, dar nu ca �i cum n-a� �ti �ncotro alerg. M� lupt cu pumnul, dar nu ca unul care love�te �n v�nt.
27. Ci m� port aspru cu trupul meu �i-l �in �n st�p�nire, ca nu cumva, dup� ce am propov�duit altora, eu �nsumi s� fiu lep�dat.
Capitolul 10
1. Fra�ilor, nu vreau s� nu �ti�i c� p�rin�ii no�tri to�i au fost sub nor, to�i au trecut prin mare,
2. to�i au fost boteza�i �n nor �i �n mare, pentru Moise;
3. to�i au m�ncat aceea�i m�ncare duhovniceasc�
4. �i to�i au b�ut aceea�i b�utur� duhovniceasc�, pentru c� beau dintr-o st�nc� duhovniceasc� ce venea dup� ei; �i st�nca era Hristos.
5. Totu�i cei mai mul�i dintre ei n-au fost pl�cu�i lui Dumnezeu, c�ci au pierit �n pustiu.
6. �i aceste lucruri s-au �nt�mplat ca s� ne slujeasc� nou� drept pilde, pentru ca s� nu poftim dup� lucruri rele, cum au poftit ei.
7. S� nu fi�i �nchin�tori la idoli, ca unii dintre ei, dup� cum este scris: "Poporul a �ezut s� m�n�nce �i s� bea; �i s-au sculat s� joace."
8. S� nu curvim, cum au f�cut unii din ei, a�a c� �ntr-o singur� zi au c�zut dou�zeci �i trei de mii.
9. S� nu ispitim pe Domnul, cum L-au ispitit unii din ei, care au pierit prin �erpi.
10. S� nu c�rti�i, cum au c�rtit unii din ei, care au fost nimici�i de nimicitorul.
11. Aceste lucruri li s-au �nt�mplat ca s� ne slujeasc� drept pilde �i au fost scrise pentru �nv���tura noastr�, peste care au venit sf�r�iturile veacurilor.
12. Astfel, dar, cine crede c� st� �n picioare s� ia seama s� nu cad�.
13. Nu v-a ajuns nicio ispit� care s� nu fi fost potrivit� cu puterea omeneasc�. �i Dumnezeu, care este credincios, nu va �ng�dui s� fi�i ispiti�i peste puterile voastre; ci, �mpreun� cu ispita, a preg�tit �i mijlocul s� ie�i�i din ea, ca s-o pute�i r�bda.
14. De aceea, preaiubi�ii mei, fugi�i de �nchinarea la idoli.
15. V� vorbesc ca unor oameni cu judecat�; judeca�i voi singuri ce spun.
16. Paharul binecuv�ntat, pe care-l binecuv�nt�m, nu este el �mp�rt�irea cu s�ngele lui Hristos? P�inea pe care o fr�ngem, nu este ea �mp�rt�irea cu trupul lui Hristos?
17. Av�nd �n vedere c� este o p�ine, noi, care suntem mul�i, suntem un trup; c�ci to�i lu�m o parte din aceea�i p�ine.
18. Uita�i-v� la Israelul dup� trup: cei ce m�n�nc� jertfele nu sunt ei �n �mp�rt�ire cu altarul?
19. Deci ce zic eu? C� un lucru jertfit idolilor este ceva? Sau c� un idol este ceva?
20. Dimpotriv�, eu zic c� ce jertfesc Neamurile jertfesc dracilor, �i nu lui Dumnezeu. �i eu nu vreau ca voi s� fi�i �n �mp�rt�ire cu dracii.
21. Nu pute�i bea paharul Domnului �i paharul dracilor; nu pute�i lua parte la masa Domnului �i la masa dracilor.
22. Sau vrem s� �nt�r�t�m pe Domnul la gelozie? Suntem noi mai tari dec�t El?
23. Toate lucrurile sunt �ng�duite, dar nu toate sunt de folos. Toate lucrurile sunt �ng�duite, dar nu toate zidesc.
24. Nimeni s� nu-�i caute folosul lui, ci fiecare s� caute folosul altuia.
25. S� m�nca�i din tot ce se vinde pe pia��, f�r� s� cerceta�i ceva din pricina cugetului.
26. C�ci "al Domnului este p�m�ntul �i tot ce cuprinde el."
27. Dac� v� pofte�te un necredincios la o mas�, �i voi�i s� v� duce�i, s� m�nca�i din tot ce v� pune �nainte, f�r� s� cerceta�i ceva din pricina cugetului.
28. Dar dac� v� spune cineva: "Lucrul acesta a fost jertfit idolilor", s� nu m�nca�i, din pricina celui ce v-a �n�tiin�at �i din pricina cugetului; c�ci "al Domnului este p�m�ntul �i tot ce cuprinde el."
29. Vorbesc aici nu de cugetul vostru, ci de cugetul altuia. C�ci de ce s� fie judecat� slobozenia mea de cugetul altuia?
30. Dac� m�n�nc, aduc�nd mul�umiri, de ce s� fiu vorbit de r�u pentru un lucru pentru care mul�umesc?
31. Deci fie c� m�nca�i, fie c� be�i, fie c� face�i altceva: s� face�i totul pentru slava lui Dumnezeu.
32. S� nu fi�i pricin� de p�c�tuire nici pentru iudei, nici pentru greci, nici pentru Biserica lui Dumnezeu.
33. Dup� cum m� silesc �i eu �n toate lucrurile s� plac tuturor, c�ut�nd nu folosul meu, ci al celor mai mul�i, ca s� fie m�ntui�i.
Capitolul 11
1. C�lca�i pe urmele mele, �ntruc�t �i eu calc pe urmele lui Hristos.
2. V� laud c� �n toate privin�ele v� aduce�i aminte de mine �i c� �ine�i �nv���turile �ntocmai cum vi le-am dat.
3. Dar vreau s� �ti�i c� Hristos este Capul oric�rui b�rbat; c� b�rbatul este capul femeii �i c� Dumnezeu este Capul lui Hristos.
4. Orice b�rbat care se roag� sau proroce�te cu capul acoperit �i necinste�te capul s�u.
5. Dimpotriv�, orice femeie care se roag� sau proroce�te cu capul dezvelit �i necinste�te capul ei, pentru c� este ca una care ar fi ras�.
6. Dac� o femeie nu se �nvele�te, s� se �i tund�! Iar, dac� este ru�ine pentru o femeie s� fie tuns� ori ras�, s� se �nveleasc�.
7. B�rbatul nu este dator s�-�i acopere capul, pentru c� el este chipul �i slava lui Dumnezeu, pe c�nd femeia este slava b�rbatului.
8. �n adev�r, nu b�rbatul a fost luat din femeie, ci femeia din b�rbat;
9. �i nu b�rbatul a fost f�cut pentru femeie, ci femeia pentru b�rbat.
10. De aceea, femeia, din pricina �ngerilor, trebuie s� aib� pe cap un semn al st�p�nirii ei.
11. Totu�i, �n Domnul, femeia nu este f�r� b�rbat, nici b�rbatul f�r� femeie.
12. C�ci, dac� femeia este din b�rbat, tot a�a �i b�rbatul prin femeie, �i toate sunt de la Dumnezeu.
13. Judeca�i voi singuri: este cuviincios ca o femeie s� se roage lui Dumnezeu dezvelit�?
14. Nu v� �nva�� chiar �i firea c� este ru�ine pentru un b�rbat s� poarte p�rul lung,
15. pe c�nd pentru o femeie este o podoab� s� poarte p�rul lung? Pentru c� p�rul i-a fost dat ca �nvelitoare a capului.
16. Dac� iube�te cineva cearta de vorbe, noi n-avem un astfel de obicei �i nici bisericile lui Dumnezeu.
17. V� dau aceste �nv���turi, dar nu v� laud pentru c� v� aduna�i laolalt� nu ca s� v� face�i mai buni, ci ca s� v� face�i mai r�i.
18. Mai �nt�i de toate, aud c�, atunci c�nd veni�i la adunare, �ntre voi sunt dezbin�ri. �i �n parte o cred,
19. c�ci trebuie s� fie �i partide �ntre voi, ca s� ias� la lumin� cei g�si�i buni.
20. C�nd v� aduna�i, dar, �n acela�i loc, nu este cu putin�� s� m�nca�i Cina Domnului.
21. Fiindc� atunci c�nd sta�i la mas�, fiecare se gr�be�te s�-�i ia cina adus� de el, �naintea altuia; a�a c� unul este fl�m�nd, iar altul este beat.
22. Ce? N-ave�i case pentru ca s� m�nca�i �i s� be�i acolo? Sau dispre�ui�i Biserica lui Dumnezeu �i vre�i s� face�i de ru�ine pe cei ce n-au nimic? Ce s� v� zic? S� v� laud? �n privin�a aceasta nu v� laud.
23. C�ci am primit de la Domnul ce v-am �nv��at; �i anume, c� Domnul Isus, �n noaptea �n care a fost v�ndut, a luat o p�ine.
24. �i, dup� ce a mul�umit lui Dumnezeu, a fr�nt-o �i a zis: "Lua�i, m�nca�i; acesta este trupul Meu care se fr�nge pentru voi; s� face�i lucrul acesta spre pomenirea Mea."
25. Tot astfel, dup� Cin�, a luat paharul �i a zis: "Acest pahar este leg�m�ntul cel nou �n s�ngele Meu; s� face�i lucrul acesta spre pomenirea Mea, ori de c�te ori ve�i bea din el."
26. Pentru c�, ori de c�te ori m�nca�i din p�inea aceasta �i be�i din paharul acesta, vesti�i moartea Domnului, p�n� va veni El.
27. De aceea, oricine m�n�nc� p�inea aceasta sau bea paharul Domnului �n chip nevrednic, va fi vinovat de trupul �i s�ngele Domnului.
28. Fiecare s� se cerceteze, dar, pe sine �nsu�i, �i a�a s� m�n�nce din p�inea aceasta �i s� bea din paharul acesta.
29. C�ci cine m�n�nc� �i bea �i m�n�nc� �i bea os�nda lui �nsu�i, dac� nu deosebe�te trupul Domnului.
30. Din pricina aceasta sunt �ntre voi mul�i neputincio�i �i bolnavi, �i nu pu�ini dorm.
31. Dac� ne-am judeca singuri, n-am fi judeca�i.
32. Dar, c�nd suntem judeca�i, suntem pedepsi�i de Domnul, ca s� nu fim os�ndi�i odat� cu lumea.
33. Astfel, fra�ii mei, c�nd v� aduna�i s� m�nca�i, a�tepta�i-v� unii pe al�ii.
34. Dac�-i este foame cuiva, s� m�n�nce acas�, pentru ca s� nu v� aduna�i spre os�nd�. Celelalte lucruri le voi r�ndui c�nd voi veni.
Capitolul 12
1. �n ce prive�te darurile duhovnice�ti, fra�ilor, nu voiesc s� fi�i �n necuno�tin��.
2. C�nd era�i p�g�ni, �ti�i c� v� ducea�i la idolii cei mu�i, dup� cum era�i c�l�uzi�i.
3. De aceea v� spun c� nimeni, dac� vorbe�te prin Duhul lui Dumnezeu, nu zice: "Isus s� fie anatema!" �i nimeni nu poate zice: "Isus este Domnul" dec�t prin Duhul Sf�nt.
4. Sunt felurite daruri, dar este acela�i Duh;
5. sunt felurite slujbe, dar este acela�i Domn;
6. sunt felurite lucr�ri, dar este acela�i Dumnezeu, care lucreaz� totul �n to�i.
7. �i fiec�ruia i se d� ar�tarea Duhului spre folosul altora.
8. De pild�, unuia �i este dat, prin Duhul, s� vorbeasc� despre �n�elepciune; altuia, s� vorbeasc� despre cuno�tin��, datorit� aceluia�i Duh;
9. altuia, credin�a, prin acela�i Duh; altuia, darul t�m�duirilor, prin acela�i Duh;
10. altuia, puterea s� fac� minuni; altuia prorocia; altuia, deosebirea duhurilor; altuia, felurite limbi; �i altuia, t�lm�cirea limbilor.
11. Dar toate aceste lucruri le face unul �i acela�i Duh, care d� fiec�ruia �n parte, cum voie�te.
12. C�ci, dup� cum trupul este unul �i are multe m�dulare, �i dup� cum toate m�dularele trupului, m�car c� sunt mai multe, sunt un singur trup, tot a�a este �i Hristos.
13. Noi to�i, �n adev�r, am fost boteza�i de un singur Duh, ca s� alc�tuim un singur trup, fie iudei, fie greci, fie robi, fie slobozi; �i to�i am fost ad�pa�i dintr-un singur Duh.
14. Astfel, trupul nu este un singur m�dular, ci mai multe.
15. Dac� piciorul ar zice: "Fiindc� nu sunt m�n�, nu sunt din trup" - nu este pentru aceasta din trup?
16. �i dac� urechea ar zice: "Fiindc� nu sunt ochi, nu sunt din trup" - nu este pentru aceasta din trup?
17. Dac� tot trupul ar fi ochi, unde ar fi auzul? Dac� totul ar fi auz, unde ar fi mirosul?
18. Acum, dar, Dumnezeu a pus m�dularele �n trup, pe fiecare a�a cum a voit El.
19. Dac� toate ar fi un singur m�dular, unde ar fi trupul?
20. Fapt este c� sunt mai multe m�dulare, dar un singur trup.
21. Ochiul nu poate zice m�inii: "N-am trebuin�� de tine"; nici capul nu poate zice picioarelor: "N-am trebuin�� de voi."
22. Ba mai mult, m�dularele trupului care par mai slabe sunt de neap�rat� trebuin��.
23. �i p�r�ile trupului care par vrednice de mai pu�in� cinste, le �mbr�c�m cu mai mult� podoab�. A�a c� p�r�ile mai pu�in frumoase ale trupului nostru cap�t� mai mult� frumuse�e,
24. pe c�nd cele frumoase n-au nevoie s� fie �mpodobite. Dumnezeu a �ntocmit trupul �n a�a fel, ca s� dea mai mult� cinste m�dularelor lipsite de cinste,
25. pentru ca s� nu fie nicio dezbinare �n trup, ci m�dularele s� �ngrijeasc� deopotriv� unele de altele.
26. �i dac� sufer� un m�dular, toate m�dularele sufer� �mpreun� cu el; dac� este pre�uit un m�dular, toate m�dularele se bucur� �mpreun� cu el.
27. Voi sunte�i trupul lui Hristos, �i fiecare, �n parte, m�dularele lui.
28. �i Dumnezeu a r�nduit �n Biseric�, �nt�i, apostoli; al doilea, proroci; al treilea, �nv���tori; apoi, pe cei ce au darul minunilor; apoi, pe cei ce au darul t�m�duirilor, ajutor�rilor, c�rmuirilor �i vorbirii �n felurite limbi.
29. Oare to�i sunt apostoli? To�i sunt proroci? To�i sunt �nv���tori? To�i sunt f�c�tori de minuni?
30. To�i au darul t�m�duirilor? To�i vorbesc �n alte limbi? To�i t�lm�cesc?
31. Umbla�i, dar, dup� darurile cele mai bune. �i v� voi ar�ta o cale nespus mai bun�.
Capitolul 13
1. Chiar dac� a� vorbi �n limbi omene�ti �i �ngere�ti, �i n-a� avea dragoste, sunt o aram� sun�toare sau un chimval z�ng�nitor.
2. �i chiar dac� a� avea darul prorociei �i a� cunoa�te toate tainele �i toat� �tiin�a; chiar dac� a� avea toat� credin�a, a�a �nc�t s� mut �i mun�ii, �i n-a� avea dragoste, nu sunt nimic.
3. �i chiar dac� mi-a� �mp�r�i toat� averea pentru hrana s�racilor, chiar dac� mi-a� da trupul s� fie ars, �i n-a� avea dragoste, nu-mi folose�te la nimic.
4. Dragostea este �ndelung r�bd�toare, este plin� de bun�tate; dragostea nu pizmuie�te; dragostea nu se laud�, nu se umfl� de m�ndrie,
5. nu se poart� necuviincios, nu caut� folosul s�u, nu se m�nie, nu se g�nde�te la r�u,
6. nu se bucur� de nelegiuire, ci se bucur� de adev�r,
7. acoper� totul, crede totul, n�d�jduie�te totul, sufer� totul.
8. Dragostea nu va pieri niciodat�. Prorociile se vor sf�r�i; limbile vor �nceta; cuno�tin�a va avea sf�r�it.
9. C�ci cunoa�tem �n parte �i prorocim �n parte;
10. dar, c�nd va veni ce este des�v�r�it, acest "�n parte" se va sf�r�i.
11. C�nd eram copil, vorbeam ca un copil, sim�eam ca un copil, g�ndeam ca un copil; c�nd m-am f�cut om mare, am lep�dat ce era copil�resc.
12. Acum, vedem ca �ntr-o oglind�, �n chip �ntunecos; dar atunci, vom vedea fa�� �n fa��. Acum, cunosc �n parte; dar atunci, voi cunoa�te deplin, a�a cum am fost �i eu cunoscut pe deplin.
13. Acum, dar, r�m�n acestea trei: credin�a, n�dejdea �i dragostea; dar cea mai mare dintre ele este dragostea.
Capitolul 14
1. Urm�ri�i dragostea. Umbla�i �i dup� darurile duhovnice�ti, dar mai ales s� proroci�i.
2. �n adev�r, cine vorbe�te �n alt� limb� nu vorbe�te oamenilor, ci lui Dumnezeu; c�ci nimeni nu-l �n�elege �i, cu duhul, el spune taine.
3. Cine proroce�te, dimpotriv�, vorbe�te oamenilor, spre zidire, sf�tuire �i m�ng�iere.
4. Cine vorbe�te �n alt� limb� se zide�te pe sine �nsu�i; dar cine proroce�te zide�te suflete�te Biserica.
5. A� dori ca to�i s� vorbi�i �n alte limbi, dar mai ales s� proroci�i. Cine proroce�te este mai mare dec�t cine vorbe�te �n alte limbi; afar� numai dac� t�lm�ce�te aceste limbi, pentru ca s� capete Biserica zidire sufleteasc�.
6. �n adev�r, fra�ilor, de ce folos v-a� fi eu, dac� a� veni la voi vorbind �n alte limbi �i dac� cuv�ntul meu nu v-ar aduce nici descoperire, nici cuno�tin��, nici prorocie, nici �nv���tur�?
7. Chiar �i lucrurile ne�nsufle�ite care dau un sunet, fie un fluier sau o l�ut�: dac� nu dau sunete deslu�ite, cine va cunoa�te ce se c�nt� cu fluierul sau cu l�uta?
8. �i, dac� tr�mbi�a d� un sunet �ncurcat, cine se va preg�ti de lupt�?
9. Tot a�a �i voi, dac� nu rosti�i cu limba o vorb� �n�eleas�, cum se va pricepe ce spune�i? Atunci parc� a�i vorbi �n v�nt.
10. Sunt multe feluri de limbi �n lume, totu�i niciuna din ele nu este f�r� sunete �n�elese.
11. Dar, dac� nu cunosc �n�elesul sunetului, voi fi un str�in pentru cel ce vorbe�te, �i cel ce vorbe�te va fi un str�in pentru mine.
12. Tot a�a �i voi, fiindc� r�vni�i dup� daruri duhovnice�ti, s� c�uta�i s� le ave�i din bel�ug, �n vederea zidirii suflete�ti a Bisericii.
13. De aceea, cine vorbe�te �n alt� limb� s� se roage s� aib� �i darul s-o t�lm�ceasc�.
14. Fiindc�, dac� m� rog �n alt� limb�, duhul meu se roag�, dar mintea mea este f�r� rod.
15. Ce este de f�cut atunci? M� voi ruga cu duhul, dar m� voi ruga �i cu mintea; voi c�nta cu duhul, dar voi c�nta �i cu mintea.
16. Altminteri, dac� aduci mul�umiri cu duhul, cum va r�spunde "Amin", la mul�umirile pe care le aduci tu, cel lipsit de daruri, c�nd el nu �tie ce spui?
17. Negre�it, tu mul�ume�ti lui Dumnezeu foarte frumos, dar cel�lalt nu r�m�ne zidit suflete�te.
18. Mul�umesc lui Dumnezeu c� eu vorbesc �n alte limbi mai mult dec�t voi to�i.
19. Dar �n biseric�, voiesc mai bine s� spun cinci cuvinte �n�elese, ca s� �nv�� �i pe al�ii, dec�t s� spun zece mii de cuvinte �n alt� limb�.
20. Fra�ilor, nu fi�i copii la minte; ci la r�utate fi�i prunci; iar la minte fi�i oameni mari.
21. �n Lege este scris: "Voi vorbi norodului acestuia prin alt� limb� �i prin buze str�ine; �i nici a�a nu M� vor asculta, zice Domnul."
22. Prin urmare, limbile sunt un semn nu pentru cei credincio�i, ci pentru cei necredincio�i. Prorocia, dimpotriv�, este un semn nu pentru cei necredincio�i, ci pentru cei credincio�i.
23. Deci, dac� s-ar aduna toat� Biserica la un loc, �i to�i ar vorbi �n alte limbi, �i ar intra �i din cei f�r� daruri sau necredincio�i, n-ar zice ei c� sunte�i nebuni?
24. Dar, dac� to�i prorocesc, �i intr� vreun necredincios sau vreunul f�r� daruri, el este �ncredin�at de to�i, este judecat de to�i.
25. Tainele inimii lui sunt descoperite, a�a c� va c�dea cu fa�a la p�m�nt, se va �nchina lui Dumnezeu �i va m�rturisi c�, �n adev�r, Dumnezeu este �n mijlocul vostru.
26. Ce este de f�cut atunci, fra�ilor? C�nd v� aduna�i laolalt�, dac� unul din voi are o c�ntare, altul, o �nv���tur�, altul, o descoperire, altul, o vorb� �n alt� limb�, altul, o t�lm�cire, toate s� se fac� spre zidirea sufleteasc�.
27. Dac� sunt unii care vorbesc �n alt� limb�, s� vorbeasc� numai c�te doi sau cel mult trei, fiecare la r�nd; �i unul s� t�lm�ceasc�.
28. Dac� nu este cine s� t�lm�ceasc�, s� tac� �n biseric� �i s�-�i vorbeasc� numai lui �nsu�i �i lui Dumnezeu.
29. C�t despre proroci, s� vorbeasc� doi sau trei, �i ceilal�i s� judece.
30. �i, dac� este f�cut� o descoperire unuia care �ade jos, cel dint�i s� tac�.
31. Fiindc� pute�i s� proroci�i to�i, dar unul dup� altul, pentru ca to�i s� capete �nv���tur� �i to�i s� fie �mb�rb�ta�i.
32. Duhurile prorocilor sunt supuse prorocilor;
33. c�ci Dumnezeu nu este un Dumnezeu al neor�nduielii, ci al p�cii, ca �n toate bisericile sfin�ilor.
34. Femeile s� tac� �n adun�ri, c�ci lor nu le este �ng�duit s� ia cuv�ntul �n ele, ci s� fie supuse, cum zice �i Legea.
35. Dac� voiesc s� capete �nv���tur� asupra unui lucru, s� �ntrebe pe b�rba�ii lor acas�; c�ci este ru�ine pentru o femeie s� vorbeasc� �n biseric�.
36. Ce? De la voi a pornit Cuv�ntul lui Dumnezeu? Sau numai p�n� la voi a ajuns el?
37. Dac� crede cineva c� este proroc sau insuflat de Dumnezeu, s� �n�eleag� c� ce v� scriu eu este o porunc� a Domnului.
38. �i, dac� cineva nu �n�elege, s� nu �n�eleag�!
39. Astfel deci fra�ilor, r�vni�i dup� prorocire, f�r� s� �mpiedica�i vorbirea �n alte limbi.
40. Dar toate s� se fac� �n chip cuviincios �i cu r�nduial�.
Capitolul 15
1. V� fac cunoscut, fra�ilor, Evanghelia pe care v-am propov�duit-o, pe care a�i primit-o, �n care a�i r�mas
2. �i prin care sunte�i m�ntui�i, dac� o �ine�i a�a dup� cum v-am propov�duit-o; altfel, degeaba a�i crezut.
3. V-am �nv��at �nainte de toate, a�a cum am primit �i eu: c� Hristos a murit pentru p�catele noastre, dup� Scripturi;
4. c� a fost �ngropat, �i a �nviat a treia zi, dup� Scripturi;
5. �i c� S-a ar�tat lui Chifa, apoi celor doisprezece.
6. Dup� aceea S-a ar�tat la peste cinci sute de fra�i deodat�, dintre care cei mai mul�i sunt �nc� �n via��, iar unii au adormit.
7. �n urm� S-a ar�tat lui Iacov, apoi tuturor apostolilor.
8. Dup� ei to�i, ca unei st�rpituri, mi S-a ar�tat �i mie.
9. C�ci eu sunt cel mai ne�nsemnat dintre apostoli; nu sunt vrednic s� port numele de apostol, fiindc� am prigonit Biserica lui Dumnezeu.
10. Prin harul lui Dumnezeu sunt ce sunt. �i harul Lui fa�� de mine n-a fost zadarnic; ba �nc� am lucrat mai mult dec�t to�i: totu�i nu eu, ci harul lui Dumnezeu care este �n mine.
11. Astfel, dar, ori eu, ori ei, noi a�a propov�duim, �i voi a�a a�i crezut.
12. Iar dac� se propov�duie�te c� Hristos a �nviat din mor�i, cum zic unii dintre voi c� nu este o �nviere a mor�ilor?
13. Dac� nu este o �nviere a mor�ilor, nici Hristos n-a �nviat.
14. �i, dac� n-a �nviat Hristos, atunci propov�duirea noastr� este zadarnic�, �i zadarnic� este �i credin�a voastr�.
15. Ba �nc� noi suntem descoperi�i �i ca martori mincino�i ai lui Dumnezeu; fiindc� am m�rturisit despre Dumnezeu c� El a �nviat pe Hristos, c�nd nu L-a �nviat, dac� este adev�rat c� mor�ii nu �nvie.
16. C�ci, dac� nu �nvie mor�ii, nici Hristos n-a �nviat.
17. �i, dac� n-a �nviat Hristos, credin�a voastr� este zadarnic�, voi sunte�i �nc� �n p�catele voastre,
18. �i prin urmare, �i cei ce au adormit �n Hristos sunt pierdu�i.
19. Dac� numai pentru via�a aceasta ne-am pus n�dejdea �n Hristos, atunci suntem cei mai nenoroci�i dintre to�i oamenii!
20. Dar acum, Hristos a �nviat din mor�i, p�rga celor adormi�i.
21. C�ci dac� moartea a venit prin om, tot prin om a venit �i �nvierea mor�ilor.
22. �i, dup� cum to�i mor �n Adam, tot a�a, to�i vor �nvia �n Hristos;
23. dar fiecare la r�ndul cetei lui. Hristos este cel dint�i rod; apoi, la venirea Lui, cei ce sunt ai lui Hristos.
24. �n urm�, va veni sf�r�itul, c�nd El va da �mp�r��ia �n m�inile lui Dumnezeu Tat�l, dup� ce va fi nimicit orice domnie, orice st�p�nire �i orice putere.
25. C�ci trebuie ca El s� �mp�r��easc� p�n� va pune pe to�i vr�jma�ii sub picioarele Sale.
26. Vr�jma�ul cel din urm�, care va fi nimicit, va fi moartea.
27. Dumnezeu, �n adev�r, "a pus totul sub picioarele Lui". Dar c�nd zice c� totul I-a fost supus, se �n�elege c� afar� de Cel ce I-a supus totul.
28. �i c�nd toate lucrurile �i vor fi supuse, atunci chiar �i Fiul Se va supune Celui ce I-a supus toate lucrurile, pentru ca Dumnezeu s� fie totul �n to�i.
29. Altfel, ce ar face cei ce se boteaz� pentru cei mor�i? Dac� nu �nvie mor�ii nicidecum, de ce se mai boteaz� ei pentru cei mor�i?
30. �i de ce suntem noi �n primejdie �n orice clip�?
31. �n fiecare zi eu sunt �n primejdie de moarte; at�t este de adev�rat lucrul acesta, fra�ilor, c�t este de adev�rat c� am de ce s� m� laud cu voi �n Hristos Isus, Domnul nostru.
32. Dac�, vorbind �n felul oamenilor, m-am luptat cu fiarele �n Efes, care-mi este folosul? Dac� nu �nvie mor�ii, atunci "s� m�nc�m �i s� bem, c�ci m�ine vom muri".
33. Nu v� �n�ela�i: "Tov�r�iile rele stric� obiceiurile bune".
34. Veni�i-v� �n fire, cum se cuvine, �i nu p�c�tui�i! C�ci sunt �ntre voi unii care nu cunosc pe Dumnezeu: spre ru�inea voastr� o spun.
35. Dar va zice cineva: "Cum �nvie mor�ii? �i cu ce trup se vor �ntoarce?"
36. Nebun ce e�ti! Ce semeni tu nu �nvie, dac� nu moare mai �nt�i.
37. �i c�nd semeni, semeni nu trupul care va fi, ci doar un gr�unte, cum se �nt�mpl�: fie de gr�u, fie de alt� s�m�n��.
38. Apoi Dumnezeu �i d� un trup, dup� cum voie�te; �i fiec�rei semin�e �i d� un trup al ei.
39. Nu orice trup este la fel; ci altul este trupul oamenilor, altul este trupul dobitoacelor, altul este trupul p�s�rilor, altul al pe�tilor.
40. Tot a�a, sunt trupuri cere�ti �i trupuri p�m�nte�ti; dar alta este str�lucirea trupurilor cere�ti, �i alta a trupurilor p�m�nte�ti.
41. Alta este str�lucirea soarelui, alta str�lucirea lunii, �i alta este str�lucirea stelelor; chiar o stea se deosebe�te �n str�lucire de alt� stea.
42. A�a este �i �nvierea mor�ilor. Trupul este sem�nat �n putrezire, �i �nvie �n neputrezire;
43. este sem�nat �n ocar�, �i �nvie �n slav�; este sem�nat �n neputin��, �i �nvie �n putere.
44. Este sem�nat trup firesc, �i �nvie trup duhovnicesc. Dac� este un trup firesc, este �i un trup duhovnicesc.
45. De aceea este scris: "Omul dint�i, Adam, a fost f�cut un suflet viu." Al doilea Adam a fost f�cut un duh d�t�tor de via��.
46. Dar �nt�i vine nu ce este duhovnicesc, ci ce este firesc; ce este duhovnicesc vine pe urm�.
47. Omul dint�i este din p�m�nt, p�m�ntesc; Omul al doilea este din cer.
48. Cum este cel p�m�ntesc, a�a sunt �i cei p�m�nte�ti; cum este Cel ceresc, a�a sunt �i cei cere�ti.
49. �i, dup� cum am purtat chipul celui p�m�ntesc, tot a�a vom purta �i chipul Celui ceresc.
50. Ce spun eu, fra�ilor, este c� nu poate carnea �i s�ngele s� mo�teneasc� �mp�r��ia lui Dumnezeu; �i c� putrezirea nu poate mo�teni neputrezirea.
51. Iat�, v� spun o tain�: nu vom adormi to�i, dar to�i vom fi schimba�i,
52. �ntr-o clip�, �ntr-o clipit� din ochi, la cea din urm� tr�mbi��. Tr�mbi�a va suna, mor�ii vor �nvia nesupu�i putrezirii, �i noi vom fi schimba�i.
53. C�ci trebuie ca trupul acesta, supus putrezirii, s� se �mbrace �n neputrezire, �i trupul acesta muritor s� se �mbrace �n nemurire.
54. C�nd trupul acesta, supus putrezirii, se va �mbr�ca �n neputrezire, �i trupul acesta muritor se va �mbr�ca �n nemurire, atunci se va �mplini cuv�ntul care este scris: "Moartea a fost �nghi�it� de biruin��.
55. Unde ��i este biruin�a, moarte? Unde ��i este boldul, moarte?"
56. Boldul mor�ii este p�catul; �i puterea p�catului este Legea.
57. Dar mul�umiri fie aduse lui Dumnezeu, care ne d� biruin�a prin Domnul nostru Isus Hristos!
58. De aceea, preaiubi�ii mei fra�i, fi�i tari, neclinti�i, spori�i totdeauna �n lucrul Domnului, c�ci �ti�i c� osteneala voastr� �n Domnul nu este zadarnic�.
Capitolul 16
1. C�t prive�te str�ngerea de ajutoare pentru sfin�i, s� face�i �i voi cum am r�nduit bisericilor Galatiei.
2. �n ziua dint�i a s�pt�m�nii, fiecare din voi s� pun� deoparte acas� ce va putea, dup� c�tigul lui, ca s� nu se str�ng� ajutoarele c�nd voi veni eu.
3. �i, c�nd voi veni, voi trimite cu epistole pe cei ce �i ve�i socoti vrednici ca s� duc� darurile voastre la Ierusalim.
4. Dac� va face s� m� duc �i eu, vor merge cu mine.
5. La voi am s� vin dup� ce voi trece prin Macedonia, c�ci prin Macedonia voi trece.
6. Poate m� voi opri pe la voi sau poate chiar voi ierna la voi, ca apoi s� m� �nso�i�i acolo unde voi avea s� m� duc.
7. De data aceasta nu vreau s� v� v�d �n treac�t, ci trag n�dejde s� mai r�m�n cu voi c�t�va vreme, dac� va �ng�dui Domnul.
8. Voi mai r�m�ne totu�i �n Efes p�n� la Cincizecime,
9. c�ci mi s-a deschis aici o u�� mare �i larg� �i sunt mul�i potrivnici.
10. Dac� sose�te Timotei, ave�i grij� s� fie f�r� fric� la voi; c�ci el este prins ca �i mine la lucrul Domnului.
11. Nimeni, dar, s� nu-l dispre�uiasc�. S�-l petrece�i �n pace, ca s� vin� la mine, pentru c� �l a�tept cu fra�ii.
12. C�t pentru fratele Apolo, l-am rugat mult s� vin� la voi cu fra�ii, dar n-a voit nicidecum s� vin� acum; va veni �ns� c�nd va avea �nlesnire.
13. Veghea�i, fi�i tari �n credin��, fi�i oameni, �nt�ri�i-v�!
14. Tot ce face�i s� fie f�cut cu dragoste!
15. �nc� un �ndemn, fra�ilor. Cunoa�te�i casa lui Stefana; �ti�i c� ea este cel dint�i rod al Ahaiei �i c� s-a pus cu totul �n slujba sfin�ilor.
16. Fi�i �i voi supu�i unor astfel de oameni �i fiec�ruia care ajut� la lucru �i se ostene�te.
17. M� bucur de venirea lui Stefana, lui Fortunat �i lui Ahaic; ei au �mplinit ce lipsea din partea voastr�,
18. c�ci mi-au r�corit duhul meu �i al vostru. S� �ti�i, dar, s� pre�ui�i pe astfel de oameni.
19. Bisericile din Asia v� trimit s�n�tate. Acuila �i Priscila, �mpreun� cu biserica din casa lor, v� trimit mult� s�n�tate �n Domnul.
20. To�i fra�ii v� trimit s�n�tate. Spune�i-v� s�n�tate unii altora cu o s�rutare sf�nt�.
21. Ur�rile de s�n�tate sunt scrise cu �ns�i m�na mea: Pavel.
22. Dac� nu iube�te cineva pe Domnul nostru Isus Hristos, s� fie anatema! "Maranata!" (Domnul nostru vine!)
23. Harul Domnului Isus Hristos s� fie cu voi.
24. Dragostea mea este cu voi cu to�i �n Hristos Isus. Amin.